Søg på bloggen

søndag, november 13, 2011

Butternut squash soup

Min kære farfar er andelsejer af en økologisk gård (Brinkholm) og kører frivilligt med grøntsags- og frugtskasser et par gange om ugen. Ham og min farmor er derfor så søde at sponsorere disse kasser til min far hver 14. dag (når han har min lillebror), og 20 økologiske æg til mig ligeledes hver 14. dag. 


Når jeg kommer forbi og henter dem plejer jeg altid at få en masse frugt og grønt med, da han altid har ekstra med hjem. Det er virkelig en skøn hjælp at få, og så er det dejligt at få prøvet nogle forskellige ting en gang i mellem. I denne uge fik jeg f.eks. en butternut squash (hvilket jeg aldrig havde hørt om før) som jeg lavede denne (virkelig nemme og lækre) suppe ud af:

Photobucket
Halvér squashen i to og skrab kernerne ud   
Photobucket
Læg squashene i et godt olieret fad med 'kødsiden' nedad, og bag dem ved 

200°



indtil de er bløde. Det tager ca. en time.
Photobucket
Svits imens løg, hvidløg og chili i lidt olie i en stor gryde, til løgene er bløde
Photobucket
Når squashen er blød, skrabes kødet ud og kommes op i gryden. Tilsæt hønsebouillon efter behov og blend imens med en stavblender.
Photobucket
Spis suppen med en sjat creme fraiche, purløg og ristet flûte med smør
Butternut squash suppe til 2:
1 butternut squash
2 mellemstore løg
3-5 fed hvidløg
1-2 friske chilier (jeg brugte også lidt chilipulver)
ca. 500 ml hønsebouillon 
Lidt olie
Salt, peber


Creme fraiche
Frisk purløg
Flûte, hjemmebagt brød el. lign.


1) Halvér sqaushen i to og skrab kernerne ud. De kan eventuelt gemmes, skylles og ristes på panden som en ekstra lille snack ;-)
2) Læg squashene med kødsiden nedad i et olieret fad og bag dem ved 200° i ca. en time. De skal være godt bløde, så mærk efter med en gaffel undervejs.
3) Svits imens løgene, hvidløgene og chilien i lidt olie i en stor gryde indtil løgene er bløde - men ikke brune.
4) Når squashen er blød skrabes kødet ud og kommes over i gryden sammen med hønsebouillon efter behov. Blendes med en stavblender indtil suppen har en let og cremet konsistens. Varm suppen op - den skal ikke koge!
5) Spis suppen med lidt creme fraiche, purløg og ristet flûte. Allerbedst gør den sig en kold aften med dynen omkring dig :-)

1 kommentar:

Barbara sagde ...

Hold da op det ser lækkert ud!
Fin blog du har..

Mvh Barbara:-)

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...