Søg på bloggen

tirsdag, august 23, 2011

Banankagen

Igår havde jeg fri (efter at ha' arbejdet HELE weekenden og nul-byture) og i dagens anledning fik jeg lyst til at bage en kage. Mest fordi jeg skulle hjem til familien senere og desuden havde nogle bananer, som var ved at blive lidt brune. Smart ikke?

Photobucket
Jeg fandt en lækker opskrift (og senere fandt jeg ud af, at det er den samme, som line fra miconfesion også har fortalt om) her, som så både lækker og nem ud. Og vigtigst af alt, havde jeg alle ingredienserne herhjemme. Til en lækker banankage (6 personer ca) skal du bare bruge: bananer, mel, æg, smør, bagepulver, vaniljepulver, rørsukker og chokolade.
Photobucket
Desuden skal du ha' gode kræfter til at røre godt i dejen, så den blir lækker og blød. Mine bøffer er godt nok ikke de største, men jeg klarede den da fint. 
Photobucket
1) Rør sukker, vaniljepulver og æg'ene (ét ad gangen) sammen med en gaffel, så det bliver luftigt
2) Tilsæt derefter 1/3 mel, bagepulver & smør lidt ad gangen og rør godt med gaflen. Fortsæt på samme måde indtil dejen er jævn og luftigt (jævn og luftigt blev der sagt hæhæh)
Photobucket
Jeg vil klart anbefale at brugt mørkt chokolade (60-70%), men jeg havde desværre ikke noget liggende, så derfor blev det til lys chokolade. Men det smagte nu stadig godt hæhæh. Jeg lavede en blanding af revet chokolade og grov-hakket, som jeg blandede i dejen sammen med de moste bananer
Photobucket
Dejen kom jeg i en (smurt) brødform og derefter i en forvarmet ovn ved 175° i ca. 1 time (men hold øje undervejs med en strikkepind/træspyd) til dejen ikke længere hænger fast.
Photobucket
Tag kagen ud af formen, når den er færdig og kom det hakkede/revet chokolade ove npå og bland det godt sammen, mens det smelter. Pynt eventuelt med friske banan-stykker ovenpå :-)
(FYI jeg skulle ha' kagen med på cyklen, derfor er den i den kedelige beholder)
Verdens lækreste banan-kage:
  • 2 dl rørsukker (man kan også sagtens bruge almindeligt, jeg synes bare rørsukker smager bedre)
  • 2 dl godt hvedemel
  • 3 økologiske æg
  • 2 tsk vaniljepulver (med top)
  • 1 tsk bagepulver
  • 100 g økologisk smør (som tages ud en halv time før man går igang)
  • 2 bananer (gerne modne)
  • 150 g chokolade + 50 g til at putte ovenpå

Igår var jeg hjemme hos min søde mor og familie, både for at hente min dejlige lillesøster og ligeså dejlige lillebror, som er hos mor i den her uge, hygge & spise aftensmad - men også fordi vi havde et lille ærinde senere på aftenen. Jeg kunne nemlig rigtig godt tænke mig, at få et 'nyt' spisebord (og her mener jeg altså et old-fashioned spisebord, fordi de er så flotte) og sådan nogle har min mor nemlig nogle stykker af. Det ene står dog hjemme i hendes veninde's kælderrum, så derfor skulle vi lige en tur forbi om aftenen, så jeg rigtig kunne kigge på det og bestemme mig for, hvilket bord jeg helst ville ha'. 
Inden da nåede vi at guffe lidt banan-kage da jeg kom hjem med de små, og igen senere på aftenen da vi kom hjem fra min mors veninde. Idag har jeg lyst til at bage kagen igen - og beholde den hele herhjemme hæhæh.

6 kommentarer:

Rikke'M sagde ...

Åha altså. Nu har jeg i min rastløshed siddet og læst hele din blog igennem fra ende til en anden (!). Og hvor er jeg dog bare vild med dine flotte billeder, og dine små hyggelige tekst-opdateringer.
Du har altså en skøn blog, og hvis du ikke har noget imod det, vil jeg meget gerne lave et lille indlæg om den, sammen med nogle andre af mine yndlingsblogge :) ?
I hvert fald er jeg enormt glad for, jeg i sin tid faldt over din blog. Den er noget af det hyggeligste nogensinde!

melanie d. sagde ...

EJ - hvor er du bare sød, Rikke! Jeg blev helt varm om hjertet, da jeg læste din besked. Det er virkelig rart, at du synes så godt om min blog - og du må hjertens gerne lave et lille indlæg om den, det ville være så fedt! Tusind tak igen! :-)

Ida sagde ...

Den er god ud. Elsker opskrifter via billeder, det gør det hele meget sjovere :)

http://idawsblog.blogspot.com/

melanie d. sagde ...

Det er jeg glad for at høre - synes nemlig også selv, at det er sjovere at læse opskrifter på den måde :-)

Dots sagde ...

Ja mums hvor ser den bare lækker ud! Og kan kun tilslutte mig Rikke, der er en virkelig dejlig blog du har :)

melanie d. sagde ...

Årh, tak hvor er du sød! Det blir' man sgu glad for at høre! :-)

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...